Jag återvänder nämligen till lek #4, blåröda Izzet med Ral, Storm Conduit. Skillnaden är att denna gång ska jag spela blixtrande besvärjelser rakt igenom!
Jämfört med förra gången jag spelade blårött har mer än hälften av korten bytts ut. Det har helt enkelt tillkommit så pass många relevanta kort, att det i allt väsentligt är en helt ny lek med nya mekaniker, även om färgkombinationen rödblå är bekant sedan tidigare.
Låt mig gå igenom ändringarna del för del, med början i de billigaste korten:
Ut åker de försumbara 1-mana korten och, givetvis, hela underavdelningen kring flash som jag tvingades ha med senast (på bilderna är korten utan plastficka de kort som åker ut, korten med plastficka klarar sig kvar). Kvar är brännkort, antimagi, kortdrag och effektiva varelser som själva kan ge kortdragande.
Nytillskott i kategorin 2-manakort är ett gäng varelser som ger kortselektion och besvärjelser som ytterligare förstärker mina pågående temata kring att antingen dra kort eller bränna varelser/ motspelare.Guild Globe går in som lekens enda artefakt och manafixare. Det bästa med det kortet är att det nästan är gratis ändå, det låter mig ju dra ett kort direkt när det kommer i spel.
Bland 3-manakorten fortsätter mitt tema kring att inkludera de kort som antingen bränner motspelare/varelser eller låter mig dra kort. Kort som däremot handlar om att fylla gravhögen åker ut, då de faktiskt kan hjälpa motspelaren (inte minst nu när vi är i Theros och gravhögen är ytterst relevant).
In i leken går ytterligare nytillskott som ger än mer kortdragande, antimagi som skickar i exil och såklart också en fågel av eld (Phoenix of Ash) jag bara måste testa, även om detta nog inte är riktigt helt rätt lek egentligen.
Bland de dyrare korten behåller jag givetvis lekens starkaste kombination: Ral, Storm Conduit och Inescapable Blaze (för potentiellt totalt 14 ostoppbara brännskada helt från ingenstans). Crackling Drake, Sarkhan the Masterless och Murmuring Mystic har givna platser likaså. Ut åker än fler förhäxningskort med flash och andra menlösa varelser som helt enkelt inte platsar längre.
Den färdiga leken ser lite lustig ut, mer som en strut än en manakurva, men låt gå för det. Totalt har leken ett mer land än senast (25 istället för 24), men jag har så pass mycket sakande av kort att jag inte tror detta extra land kommer att vara någon belastning, snarare en tillgång med tanke på hur många manaintensiva kort jag har i leken.
En snabb titt på sidobrädet, som främst innehåller kort för att stävja snabba aggressiva lekar. Några nya kort här också, som kan plockas fram vid behov.








No comments:
Post a Comment