Inför att jag öppnade mina första boostrar från Theros, antog jag nästan garanterat att Golgari skulle bli nästa lek att spela. Ett set som kretsar kring att fly från graven, nog måste väl det innehålla receptet för en intressant Golgarilek?!
Det blev inte riktigt så. Redan inför Therosboostrarna var Golgari svagt, och även om jag fick ett par potentiella kort (som återfinns i bygget nedan) så räcker det inte till att bygga en hel lek. Det finns i min pott inte i närheten tillräckligt med kort som effektivt kan fylla gravhögen, och det finns definitivt inte tillräckligt många kort som kan nyttja en sådan full gravhög. Det är bortkastat att inkludera extremt svaga kort bara för att försöka tvinga fram denna synergi.
När jag nu spelar grönsvart Golgari är det därför inte någon gravhögslek som byggs, synergierna ligger främst på annat håll. Mitt nyckelkort är mitt enda exemplar av Undercity Uprising, och planen är att ge mina intet ont anande motspelare smakprov på den förödande kombinationen trample och deathtouch: eftersom en enda poäng skada är allt som krävs för att förstöra den blockernade varelsen, kommer all resterande skada trampa direkt över till motspelaren.
Undercity Uprising ger samtliga mina varelser denna dödsberöring, så det enda jag behöver göra är att först stabilisera brädet, spela ut ett gäng massiva bestar, och sedan trampa rakt igenom allt försvar genom i praktiken oblockerbar skada. Stom, stomp, stomp. Förhoppningsvis är dessa trampande bestar så pass stora och så pass snabba att få ut i spel att jag kan vinna dueller även i den händelse jag inte ser skymten av mitt nyckelkort.
Första steget är att lägga in hela kollektionen stora varelser som finns i min pott, förstärkta av en dublett Setessan Training till de bestar som inte självmant kommer till spel med egenskapen att trampa. (något osäker på det enda svarta kortet i denna kategori, Enemy of Enlightenment, jag tror inte det är ett bra kort alls, men ger det en chans).
Nästa steg är att lägga in samtliga kort som accelererar min manatillgång:
Nästa serie kort är hela samlingen varelser med inneboende dödsberöring, och ett par stridstrick som ger dem räckvidd (så att motspelaren just aldrig kan vara säker på att anfalla, varken via marken eller via luften).
Avslutningsvis, för att runda av lekens 35 kort (jag spelar ett extra land), en skvätt av gravhögstematik ändå: Några varelser som potentiellt kan komma att bli stora bestar (förutsatt att det finns ett gäng varelser i gravhögen), kompletterat med ett gäng varelser som just gärna hamnar i gravhögen, och så ett par ytterligare besvärjelser som spelar på just det där att jag har varelser jag kan offra bort. Det sista kortet, Omen of the Dead, ett nytillskott från Theros, inkluderar jag inte minst för att göra mitt nyckelkort något lättare att hitta.
Sidobrädet är dels ett gäng billiga mördarkort som kan neutralisera snabba aggrolekar, dels ett gäng kort som kommer runt hexproof och så ett gäng kort som på olika sätt kan skicka kort i exil, antingen från motspelarens hand eller från hens grav.






No comments:
Post a Comment