Tillbaka till trefärgat inför morgondagens drabbning, denna gång Esper (vit,blå,svart).
Först en förstärkning: Efter förra turneringen fick alla deltagare ett promokort, en Augur of Bolas. Sannerligen ett kort som passat bra i förra leken, den blåröda besvärjelseleken. Men det är en lek jag alltså inte får spela igen inom detta projekt. Typiskt! Men , kortet kanske kan hitta plats också i Esper!
Esper alltså. Det som är speciellt med denna nya lek är att den på pappret är den i särklass värdefullaste (och starkaste?) leken hitintills i detta projekt, med en större densitet av rara och mytiska kort än någonsin i tidigare lekar jag spelat med. Korten har dessutom, till min stora glädje, en hel del synergier med varandra.
Grundbulten i leken är, som jag även prövat tidigare, en defensiv bestående av stabilt livgivande (för att säkerställa ett långt parti), understödda av billiga varelser med defensiva förmågor (exempelvis Deathtouch) och/eller kortselektion (Surveil). Den offensiva kapaciteten ges genom svärmar av varelser, både i form av flygare och fotfolk som i längden överväldigar motståndaren.
Till denna grund av det defensiva livgivandet, och det offensiva svärmandet, tillkommen en selektion av olika kontrollkort, som på olika sätt pacificerar eller sveper bort motståndarens varelser (i fotot missade jag att få med vissa kort, leken innehåller även en kollektion antimagi och ett par ytterligare kortdragare, för att säkerställa att jag alltid sitter med resurser på hand).
Extra blingbling till leken tillförs av de båda "chockland" jag drog i de senaste boosterpaketen, som tillsammans med en fin samling gillesportar gör leken både lyxig och också stabil i manabasen.
Strategin är beprövad. Jag är ganska säker på att leken kommer överleva de första kritiska rundorna i mina kommande dueller, för att förhoppningsvis stabilisera därefter, och långsamt nöta ner min motståndare genom (främst flygande) svärmar av varelser.
Skillnaden denna gång jämfört med tidigare är att jag faktiskt har ganska bra kvalitet i flera av mina kort (såklart har jag också tvingats fylla ut med ett par kort med klart tveksam kvalitet). Därför har jag klart bättre förutsättningar för att faktiskt överleva och rentav vinna ett långsamt, utdraget parti, där kvaliteten på mina kort till slut kan fälla ett avgörande till min fördel.
Leken har inget svar mot Oko, Thief of Crowns, leken som totalt dominerar i Standard just nu. Men det verkar ju ingen annan lek heller ha, så ingen skillnad där. Mot övriga lekar tror jag absolut min lek har en chans att vinna både enstaka game och hela matcher.
No comments:
Post a Comment