Så
har vi då äntligen(?) kommit in i höstmörkret och oktoberregn, och med
det är det så äntligen(!) dags för en ny omgång Standard Showdown!
Denna gång bygger jag leken kring min glittriga japanska Ral, Storm Conduit:
Whenever you cast or copy an instant or sorcery spell, Ral, Storm Conduit deals 1 damage to target opponent or planeswalker.
+2: Scry 1
-2: When you cast your next instant or sorcery spell this turn, copy that spell. You may choose new targets for the copy.
Så, Ral vill ha en lek byggd kring ögonblickliga blixtar och andra besvärjelser. Som hand i handske för blårött, låt mig samla ihop alla kort kring denna tematik!
Och voilá, så var ju nästan hela leken byggd! Detta är mycket glädjande. Inte nog med att det (nästan) finns tillräckligt med kort som följer tematiken, dessutom står det klart att jag för första gången i detta projekt kan spela tvåfärgat! Inget behov av att slänga in en tredje färg bara för att få ihop tillräckligt med spelbara kort.
Nog finns det ett par riktigt vassa stjärnor i denna lek, framförallt kanske Crackling Drake och Murmuring Mystic (det senare är inte bara ett bra kort i spelet, det har dessutom en helt förtrollande fin illustration). Tyvärr har jag bara ett exemplar av vardera kort, men det är inget att göra något åt. Och givetvis är det några kort här ovan som inte är de starkaste korten i universum, men de håller sig inom temat och det är bra nog.
Ett annat sidotema är dubbelkastning: League Guildmage kan med en rimlig investering av mana dubbelkasta billiga brännkort såsom Scorchmark.
Än vassare i kategorin dubbelkastande är givetvis självaste Ral, Storm Conduit med Inescapable Blaze.
Total potential för ostoppbara 14 skada som en blixt från klar himmel. I
praktiken behöver jag alltså bara slå in 6 poäng skada med alla övriga
kort, och sedan hoppas på denna dubbelkombo!
Med så många ögonblickskort ligger det nära till hands med ett snabbt litet komplement med blå kort med mekaniken Flash. Dessa kort som låter sig spelas i motspelarens runda är perfekta i kombination med antimagi och andra ögonblicksbesvärjelser.
Huvudstrategin för leken är enkel:
1) att etablera ett tidigt försvar på marken som gör att motståndaren inte tar sig igenom.
2) att bereda väg för anfall via skyarna, eller på andra sätt göra någon stor best oblockbar och slå in för en hel jäkla massa skada.
3) att bränna motståndaren direkt i ansiktet för de sista livspoängen ifall mina angrepp från skyarna slås ut.
Det blir roligt det här!
Huvudstrategin för leken är enkel:
1) att etablera ett tidigt försvar på marken som gör att motståndaren inte tar sig igenom.
2) att bereda väg för anfall via skyarna, eller på andra sätt göra någon stor best oblockbar och slå in för en hel jäkla massa skada.
3) att bränna motståndaren direkt i ansiktet för de sista livspoängen ifall mina angrepp från skyarna slås ut.
Det blir roligt det här!
Här är den färdiga leken:
No comments:
Post a Comment