Saturday, December 7, 2019

Renodlad Gruul

Beslutet inför denna omgång Standard Showdown står alltså mellan att spela antingen en vitröd Boroslek, den enda färgkombination jag ännu inte spelat i detta projekt, eller att gå tillbaka till ursprunget genom en ny variant av min allra förta lek, men denna gången renodlat rödgrön Gruul. 

Och som du säkert förstått redan från rubriken, så blir det Gruul. Det har tillkommit en hel del intressanta kort för den färgkombinationen, som jag är sugen på att bygga en lek runt. Trots att jag bara har ett enda exemplar av kortet, så känns Rhytm of the Wild som ett givet nyckelkort i Gruul. Utifrån detta kort dikteras en strategi kring att ha många varelser, gärna med ytterligare synergier kring +1/+1 marker. 



Ett kännetecken för Gruul är sina brutalt stora varelser och stora besvärjelser, så de går rakt in i leken. Vidare har kombinationen att trampa (trample) och att dödsberöring (deathtouch) oerhörd potential, vilket får sin chans genom en skvätt från det svartgröna kortet Undercity Uprising. Ett potentiellt vinstkort. 

Trogna läsare känner också väl till mina röda brännkort, som nästan alltid hänger med som övriga potentiella vinstkort om motspelaren är nere på tillräckligt få liv. Så också denna gång.
 


Utöver de stora varelserna tillkom till leken en hel serie med mer eller mindre biffiga varelser, och hela min samling av röda flygande varelser (tyvärr bara tre stycken, och då räknar jag ändå också Sarkhan som varelse, men tre är bättre än inga alls).


Nästa kategori är ramp, där Paradise Druid är ett erkänt fenomenalt kort. Jag önskar jag hade fler exemplar av det kortet. Men så är nu inte läget. Druiden får därför istället sällskap av lite andra kort som stabiliserar manatillgång och underlättar att hitta den där svarta manan för mitt enda svarta kort. 


Leken fylls ut med den sedvanliga serien brännkort och andra mördarkort. Mest lovande de båda Gruulkorten som är två-i-ett, där båda sidorna känns högst relevanta och helt på rätt plats i detta bygge. Jag gillar båda dessa kort riktigt starkt (alltså jag gillar verkligen inte designen på dem, jag tycker korten har sjukt ful layout, men flexibiliteten i korten är svårslagbar). 


Några kort i leken som förtjänar extra uppmärksamhet: Scorchmark kan skicka i exil den där fördömda svarta katten som är så vanlig i Standard just nu, som offras och offras och offras om och om igen.
Zhur-Taa Goblin och Sarkhan the Masterless är också högst intressanta, effektiva varelser. En 3/3 för 2 mana är riktigt bra, och Sarkhan kan helt på egen hand fylla himlen med mäktiga drakar.  

 

 Detta är alltså leken som sätts på prov härnäst. En monsterbaserad Gruullek vars stora varelser ska avskräcka motståndaren från anfall tills jag själv i ett enda överraskande svep kan trampa rakt igenom motståndarens försvar med mina massiva bestar.

Nu ska jag laga julgröt! tills nästa gång, vi ses!

No comments:

Post a Comment