Friday, August 9, 2019

Gruul (Temur)

Inspirerad av de två kort jag hade tillgång till redan vid projektets start, blir projektets allra första lek klassiskt aggressiv och varelsebaserad och i färgerna rött och grönt. Klanen Gruul, alltså.

Paradise Druid öppnar upp för snabb mana och riktigt stora röda och gröna bestar. Tibalt, instigateur élancé är också högst spelbar i en generell aggrolek, inte minst för att han förnekar motståndaren att få liv.


I brist på framförhållning tog jag fram min kamera bara när jag lagt ihop hela leken. Här är alltså den färdiga leken. Stor koncentration kring snabba aggressiva varelser och tricks runt två och tre mana, och sedan ett par riktigt rejäla bestar längre upp på manaskalan. 


En liten skvätt av blått får agera stödfärg, dels för att jag här i projektets början helt enkelt inte har tillräckligt med kort för att bygga en rimlig tvåfärgad lek, dels för att de blå korten faktiskt kompletterar de rödgröna på ett fint sätt (ett gäng flygande varelser och besvärjelser som på olika sätt neutraliserar eller kringgång motståndarens försvarare)

(rent formellt går leken i färgerna rödgröntblått, alltså klanen Temur. Men i själ och hjärta är det rödgröna Gruul ändå det tongivande.)

Synergier finns främst kring +1/+1 marker (så ofta det nu går utifrån den begränsade potten). Inte minst genom de frekvent förekommande karaktärsdragen Riot och Adapt, kryddat med enstaka kort med exempelvis Proliferate.

Ett par stora, dyra brännkort avrundar leken. Genom att slänga flammande eldklot direkt mot motståndaren kan så motståndarens sista livspoäng brännas bort i ett blixtrande inferno.

Och här är de tio kort jag skrapat ihop till sidobrädet (jag vet att jag kan ha femton kort egentligen, men har inga fler kort att ha med ändå):



Deface mot artefakter, Crushing Canopy mot förhäxningar och flygare, Sylvan Brushstrider för lite extraliv i händelse jag möter en rivaliserande aggrolek, Pause for Reflection likaså (och att ingen förväntar sig detta kort), Rubble Slinger mot flygare, Golgari Raiders som trevlig överraskning ifall motståndaren försöker fylla min grav, Cosmotronic Wave om motståndaren bygger upp ett ogenomträngligt starkt försvar, Hypothesizzle och Capture Sphere för att slå ut starka varelser, och avslutningsvis Quench som ett mångsidigt svar på allt jag inte annars har något svar mot (inte det bästa svaret det medges, men samtidigt den enda antimagin jag har tillgång till som bara kräver en blå mana). 

Nu håller vi tummarna för roliga matcher, och så får vi se hur denna vår brokiga skara vulgära vandaler lyckas trycka dit mina motståndare. Waaaaaaaaaaa!!!

1 comment:

  1. Röd grön aggro brukar vara safe. Håller tummarna för att boostergudarna är på din sida!

    ReplyDelete